I
dag har över 16000 Maxisegelbåtar tillverkats och sålts
runt om i världen. Detta gör Maxi till ett av de mest
sålda båtmärkena i världen.
Den första modellen
som producerades var Maxi 77, båten lanserades under säsongen
1971/72 av Erje Produkter AB i Mariestad. En bra grunddesign och
enkla lösningar tillsammans med massproduktion gjorde att båten
kunde säljas till relativt låga priser. Första exemplaren
höll medvetet en lägre kvalité av kostnadsskäl,
dock kom senare modeller av Maxi 77:an att hålla en högre
kvalité. Samma förhållande med högre kvalité
på senare tillverkade båtar gäller även andra
modellserier. Även om kvalitén inte var den absolut
bästa i början, har ingen av modellerna drabbats av några
allvarligare fel och de flesta modellerna är eftertraktade
på begagnatmarknaden. När den sista Maxi 77:an lämnade
fabriken 1983 hade smått otroliga 3900 exemplar sålts.
Det har tillverkats Maxisegelbåtar
från en längd på 7 meter till över 14 meters
längd. Båtarna finns i många utföranden: motor-,
familje- och tävlingssegelbåtar har framställts.
Båtens modellnamn avspeglar längden, till exempel är
Maxi 68:an 6,8 meter lång, med senare modeller har man ändrat
lite på systemet och börjat använda fot (t.ex. Maxi
38:an som är 11 meter). Seglande är Maxisegelbåtarna
lätta att känna igen, nästan alla modeller har en
variant på signalmärket "M" som segelmärke
och en distinkt design. Idag är Maxi en entypsbåt med
egna klassregler och med tusentals seglande och det finns även
flera aktiva klassförbund runt om i världen.
Konstruktören
bakom Maxisuccén är den kände seglaren Pelle Petterson
som har designat samtliga Maximodeller. Pelle Petterson är
flerfaldig OS-medaljör och värdmästare i kappsegling,
och har designat ett par hundra olika båtmodeller.
Maxi har inte enbart
tillverkat segelbåtar, flera olika typer av motorbåtar
lämnade fabriken, mest känd bland dessa är antagligen
Maximen som tillverkades i 500 exemplar under 80-talet.
När luften gick
ur segelbåtsbranschen gick Maxi i konkurs ett par gånger
och har även bytt ägare ett antal gånger. Vid lanseringen
1972 stod Erje Produkter för tillverkningen och försäljningen,
dock således hela verksamheten två år senare till
Mölnycke AB i Göteborg. Mölnycke tog fram hela fjorton
Maxi modeller. Mölnycke skötte tillverkningen och försäljningen
fram till att Stellan Westerdahl 1984 tog över Maxi. Bara ett
år senare sålde Westerdahl över Maxi till Erje
Produkter. Erje Produkter gick i konkurs 1986, innan konkursen hann
Erje introducera två mycket bra båtar: Maxi 909 och
Maxi 999. Efter konkursen togs Maxi över av Yachts of Scandinavia
som gick i konkurs 1991.
Sedan
1991 är det Sveriges största motorbåtstillverkare,
Nimbus Boats AB, som driver Maxi
Yachts och har under 90-talet tagit fram flera nya modeller. I och
med att Nimbus Boats AB tog över Maxi har tillverkningen inriktas
mer på större båtar, kvalite och komfort. Vilket
också gjort att en nyproducerad Maxi har hamnat i en helt
annan prisklass än vad ursprungsmodellerna hade. Maxi finns
runt om i världen, det finns seglande Maxibåtar från
Kanada till Australien. Trots att sidorna är på svenska
får jag e-post från runt om i världen (vilket har
gjort att jag håller på att planera för en engelsk
version). Idag tillverkas Maxi 1000, Maxi 1100 och Maxi 38+. Vill
du veta mer om de modellerna rekommenderar jag ett besök på
http://www.maxiyachts.com
Under sommaren 1999 fick Maxi delvis nya ägare.
Storebro och Nimbus gick samman
och bildade en koncern. Skälet till sammanslagningen beskrevs av
parterna som expansionsproblem beroende på brist av duktiga båtbyggare.
Det hela grundade sig på att Storebro hade ledig personal pga. vikande
försäljning. Personal som de kunde göra tillgänglig till Nimbus.
Nimbus höll samtidigt på att expandera och hade svärt att få tillgäng
till kvalificerade båtbyggare. Den sammanslagna koncernen Nimbus-Storebro
blir en av de största i sin bransch i Europa.
|