Huvudmeny: I Maxibåtarna I Forum I Länkar I Om MaxiSidorna I Rekreation
<<Tillbaks

Utombordarproblem....
Hej, jag undrar vad det kan vara för fel på min 8 hk Johnson Sailmaster!! Upptäckte i höstas att kylvattenstrålen avtog när jag drog på gasen, och bytte därför inför denna säsong både impeller och topplockspackning då jag fick tips om att det i huvudsak brukar vara det som orsakar att kylningen inte funkar som den ska.

Dessvärre verkar problemet kvarstå, och det som händer är att motorn går jämnt och fint i ca en kvart, men efter hand avtar indikatorstrålen och istället ångar det och fräser och motorn blir väldigt varm. Om jag då stänger av motorn och omedelbart drar igång den igen finns strålen där igen en stund precis som vanligt.

Om systemet vore tillproppat på något sätt borde väl inte kylningen fungera alls, inte ens till en början eller?!

Jag undrar SÅ vad det kan vara för fel, och är mycket tacksam för förslag...
Namn
Andreas
Epost
Datum
2007-05-07 12:30:36.0
Meddelandenr
1218

Hej,

Jag har erfarenhet från 9.9:an, och jag vet inte om det är exakt lika på 8:an.
Men i mitt fall hade packningen som sitter på undersidan av powerheaden smält. Packningen ser till att kopparröret sluter tätt mot powerheaden. Denna packning kan även skadas om man missar med kopparröret.

För att komma åt packningen var vi tvugna att skruva bort powerheaden.

Adam
Namn
Adam Eriksson
Epost
Datum
2007-05-07 16:13:25.0
Svarsnr
3238
Hej och tackar för det tipset!! Det känns som att det börjar brännas lite nu, men fick du liknande symptom på 9.9:an innan du bytte packningen? Är inte riktigt hundra på att jag hänger med riktigt var den ska sitta så om du har nån ritning eller bild på hur och var så kan du väl maila mig, andreas.hedlund@mydata.se.

/Andreas
Namn
Andreas
Epost
Datum
2007-05-08 09:58:12.0
Svarsnr
3241
Hej,
Sålde min Maxi 77:a för ett par år sedan. Men innan jag sålde den råkade jag ut för liknande problem på min Mercury 8 hk.
Visade sig vara termostaten som kärvade (visste inte ens att det fanns en på motorn) som gjorde att det aldrig släpptes igenom fullt med resultat att motorn blev varmare än normalt
Namn
Lars Andersson
Epost
Datum
2007-08-04 23:41:09.0
Svarsnr
3443

Svara på ovanstående
Namn
E-post
Om du vill ha möjlighet att ändra i ditt inlägg senare. Ange korrekt e-post adress. Alla e-postadresser visas som bilder, detta minimerar risken för spam.
Meddelande
Du kan använda vagnretur.

 

Webbplatsen har på sista tiden blivit hårt ansatt av personer som genom automatiska program försöker marknadsföra sina länkar till webbplatser med tveksamt material. Därför har jag lagt till en funktion som skall stoppa det mesta ett tag.

Fyll i koden i rutan för att lägga till meddelandet.


Säkerthetskod: