
Maxi 999:an är en modern 33-fotare med bra seglingsegenskaper och utrymmen.
Följande skrev På Kryss och Till Rors (Oktobernummret 1986) om Maxi 999:ans segelegenskaper i 24-timmarsprovet.
"Båten seglade utmärkt, även i svag vind trots den lilla genuan. Ann, som instruerat på Maxi, tyckte den verkade livligare än 84or och 95or. Men det krävdes uppmärksamhet för att hålla fart, och det var litet skilda resultat på kryssen. Höjden var inte påfallande för en modern båt, men skulle kanske ha varit bättre med förstagsprofil.
Båten manövrerade väl och verkade känslig på rodret, men mekaniken var irriterande trög, förmodligen för att nylonbussningarna inte var inslitna. Hon verkade normalstyv och vi hade inget behov av att minska segel vid 9-10m/s utöver den genua 2 vi förde.
Vi kände inte mycket av den lilla sjö som gick i ytterskärgården. Båten gick lätt genom skvalpet och verkade inte att stoppas mycket och fick inget skvätt ombord. /.../" |
MotorInombordare | VP 2002 | Motoreffekt | 13,4 kW |
Rigg (exkl. segel)Bomlängd | 4,4 m | Höjd över vattenlinjen inkl mast | 14,9 m | Mastlängd | 13,30 m | Rigg | 7/8 | Spinnakerbom | 3,600 m | | |
SegelGenua I | 30,5 m² | Genua II | 25,0 m² | Hårdvindsfock | 11,5 m² | Självslående fock | 18 m² | Storsegel | 27,5 m² | Sträcka däck till masttop | 11300 mm |
SkrovAntal tillverkade | 600 | Bredd | 3,25 m | Deplacement | 4200 kg | Djupgående | 1,70 m | Höjd i vagga inkl. pulpit | 3,65 m | Kontruktör | Pelle Petterson | Kölvikt | 1500 kg | Längd i vatten linje (L.v.l.) | 8,20 m | Längd över allt (L.ö.a.) | 9,9 m | Stäcka förstag i däck till framkant mast | 3600 mm | Tillverkningsår | 1985-1991 | | |
StandardutrustningBatterier | 2 | Bränsletank | 50 l | Färskvattentank | 100 l | Holdingtank | 50 l | Isbox | 70 l | | | |
|