Huvudmeny: I Maxibåtarna I Forum I Länkar I Om MaxiSidorna I Rekreation
Maxi 1100

Maxi 1100 SegelmärkeIdag fick jag och min bror tillfälle att pröva det absolut senaste från Nimbus, nämligen Maxi 1100. Tur med vädret gjorde att vi fick ett antal bra bilder, bilder som ni kan beskåda på bildsidan för Maxi 1100. Vid seglingen hade vi hjälp av Tobias Kisker från Nimbus som guidade oss runt båtens finesser.

Första intrycket jag fick när jag såg segelbåten var att den har mycket trevliga linjer, och ger en känsla av snabbhet när den ligger vid bryggan. Den snabbhet som formgivningen skvallrar om är dessutom verklig, båten har ett LYS-tal på 1.25. Båten hade en djupblå skrovfärg, vilken är den färg som de flesta köpare väljer. Personligen skulle jag välja att få min båt i vitt, men jag hållermed om att den blå färgen ger båten finess och man slipper de grå smutsränderna som lätt bildas under spygatterna på en vit båt. Något som alla Maxibåtar alltid har haft är ordentliga lanternor, och Maxi 1100 är inget undantag. Nu är det bara upp till de kommande ägarna att använda dem.

Inredningsmässigt är Maxi 1100 ordentligt utrustad och materialvalen verkar vettiga. Finishen är riktigt bra, och de få småmissarna som fanns får man skylla på att segelbåten som vi provseglade är en av två förseriebåtar som har ett tufft schema.
Pentryt och salongen har ståhöjd (1,92 m) med ordentliga grabbhandtag som verkligen kommer till pass när båten seglar. När det friskade i under senare delen av provseglingen fick jag tillfälle att uppskatta både ståhöjd och handtag när jag gjorde i ordning kamerautrustningen under gång utan större problem. Exemplaret som jag seglade var inrett med mattlackerad teak, och var riktigt ljus invändigt - något som man verkligen saknar i Maxibåtarna som tillverkades på 70-talet. Båten är utrustad med en funktionell toalett som finns intill nedgången. På toaletten kan man lätt byta blöta sjöställ och sedan hänga in dem i en ventilerad garderob.

I hamnen uppskattar man verkligen båtens möjlighet till att "vända på en enkrona". Trots sin storlek på 11 meter är vändradien minimal. Med lite träning kan man med enkelhet forcera trånga hamnar, och lägga till med stor precision. Vid motorgång går båten starkt och tyst - motorn är så väl isolerad att man kan missa att stänga av den vid segling. Maxi 1100 levereras med en sötvattenkyld Volvo Penta MD 2030 på 20kW.

Under seglingen som var i en byig vind på 8-10 m/s hade vi rullfock och orevad stor uppe. Storseglet har mastlik med travare och ett "lösfotat" bomlik (bomliket är inte fastsatt efter bommen).

Ligger storseglet färdigt på bommen är man igång med seglingen på 1 minut: hissning av storen går fort från sittbrunnen och att rulla ut focken är snabbt gjort eftersom också sköts från sittbrunnen. Storskotet sköts med hjälp av vinsch som finns placerad vid rorsman, en smart lösning som gör att man slipper sitta med stora mängder tamp i sittbrunnen.
Vinscharna är som sig bör tvåväxlade och det behövs när man skall ta in segel i lite hårdare vind efter en t.ex. kovändning.

Uppvuxen med rorkult kändes rattstyrningen en smula avig i början, men efter en stund uppskattade jag den direkta känslan. Båten har ett styrsystem som fungerar med hjälp av länkarmar, vilket antagligen är den bakomliggande orsaken till att styrningen känns direkt.

I början av seglingen var vindarna svaga, båten visade sig ha ett bra driv, allt eftersom vinden ökade svarade båten snabbt. När vinden ökat till ungefär 8-10 m/s visade sig båten styv. Trots att några rejäla byar skötte sig båten fint, och visade sig snabb och trygg. Vi fick aldrig möjlighet att segla i någon större sjö, men Tobias berättade att konstruktören tagit hänsyn till detta genom en rundad utformning av det förliga bottenpartiet.

För att segla Maxi 1100 effektivt är den optimala besättningen nog tre personer. Om man så önskar kan man segla ensam - men varför skall man göra det, jag misstänker att det är ganska lätt att finna en besättning till båten, det är nog svårare att få besättningen att lämna den. Sittbrunnen är bra utformad, och man kan hitta många platser att sitta på utan att vara i vägen för vare sig rorsman eller skot. Vi var som mest 4 personer i sittbrunnen, men vi hade kvar gått om utrymmen. Som rorsman sitter man utmärkt med god sikt både på lovart och läsidan. Läsidan som under kryssen kan vara att föredra då man kan ha fin koll på både stor och fock samtidigt och därigenom se till att focken driver på båten.

Sammanfattningsvis måste jag säga att (även om jag är lite färgad av en sommar med mycket segling i Maxi 68:an) att Maxi 1100 är en fullträff som ger ha begär. Eller som brosan sa det en är "10-poängare".

Motor

InombordareMD 2030 Motoreffekt20 kW

Rigg (exkl. segel)

Höjd över vattenlinjen inkl mast16,80 m

Segel

Fock31 m²Gennaker87 m²
Spinnaker101 m²Storsegel39 m²

Skrov

Bredd3,65 mDeplacement5800 kg
Djupgående2,00 mGelcoat, topcoatNGA
Kölvikt2400 kgLängd i vatten linje (L.v.l.)9,60 m
Längd över allt (L.ö.a.)11,00 m

Standardutrustning

Batterier3 Bränsletank90 l
Färskvattentank200 lHoldingtank45 l
Kylbox75 l