Plastbåtar är lättskötta
men inte underhållsfria. Minst en gång om året
bör du tvätta vaxa och polera din båt.
Under vattenlinjen
För att förhindra beväxning
i olika former måste du behandla båten med någon
bottenfärg. Tänk på att följa de lagar som
gäller för bottenfärg, beroende på var båten
har sin hemmahamn är det olika regler som gäller. Läs
mer om statens syn på giftfärger i det pressmeddelandet
som kom från Kemikalieinspektionen
1998-02-27. Följ beskrivningen på burken, tänk
dock på att man sällan får ett bra resultat vid
låga temperaturer och när botten är fuktig.
Ytskador
Mindre skador i gelcoatskiktet bestå
av tex. små gelcoat-bitar som lossnat från glasfiberlaminatet,
repor i gelcoaten och spindelliknande sprickbildningar efter slag.
Gemensamt för denna typ av skador är att de alla kan
betraktas som helt ofarliga och räknas bara som skönhetsfel.
Reparation av gelcoat-skador behöver inte nödvändigtvis
utföras omedelbart. Välj lämpligt tillfälle,
tex. då du tar upp båten för vinterförvaring.
Plastarbeten skall dock inte göras i kallt väder.
Detta behöver du
Vid lagning av ytskador behöver du lösningsmedel,
borrmaskin med cylindriskt slipstift eller smärgelmanschett,
slippapper, topcoat, härdare, blandningskärl, spackelspade,
polermedel, trassel och pensel.
Med slipstiftet eller slippappret tar du
upp en U-formad fog längs rispan/runt hålet. Ta bort
flagiga kanter. Slipa därefter med sandpapper 100-200 ett
område som är 10-15 cm större än själva
skadan.
Tejpen runt skadan är till för att hindra vaxavlagringar
och smuts att komma i kontakt med själva skadan. Tejpen läggs
runt skadan en bit innanför det slipade området.

Torka bort slipdammet och rengör ytan
med ren aceton.
Blanda topcoat och härdare (eller gelcoat
tillsatt med 2% vaxlösning.) Stryk på denna blandning
med pensel över den skadade ytan. Var noga med att trycka
ned blandningen ordentligt så luftbubblor pressas ut. Fyll
rispan, repan eller hålet och dess omgivning så att
fyllningen når 0,5 - 1,5 mm över ytplanet. Följ
noga fabrikantens rekommendationer.

Avsluta reparationer genom slipning med torrt
sandpapper med en kornstorlek av ca 200. Slipa ner ytan till samma
nivå som det övriga skrovet.
Avlägsna nu tejpen och vattenslipa med våtslippapper
600 eller finare. Efterslipa med någon rubbingpasta. Slutligen
polerar du med något silikonfritt polermedel.
Har du nu följt alla instruktioner, och de instruktioner
som medföljde reparationssatsen får du en ytfinish
väl i klass med det övriga skrovet.
Observera
Laminatskikt med en tjocklek över en
3 mm som påförs i ett arbetsmoment stelnar fortare
(följ tillverkarens rekommendationer). Slipningen bör
ej påbörjas förrän efter ca ett dygn.
Lämplig temperatur vid |
% katalysator |
Gelskiktets härdningstid |
Ca 15°C |
1,0 % |
50 min |
Ca 15°C |
2,0 % |
12 min |
Ca 21°C |
1,0 % |
30 min |
Texten är från AB Jotungruppen,
texten är modiferad.