Det är viktigt att hålla wincharna rena.
Första gången man skall plocka isär en winch ser man för sin inre syn hur små skruvar flyger åt alla håll. Dessbättre är det inte så. Håll bara koll på spärrhakarna och deras små fjädrar är det lungt. Dra för inte isär kullagren! Ett råd är att göra det på landbacken så slipper man tappa något i vattnet.
Enligt instruktionsböckerna bör du plocka isär wincharna minst två gånger per säsong. Men så sker sällan, så nu gäller det att få liv i gamla gnisslande winchar. Torka bort allt gammalt
fett i samband med servicen. Använd avfettning. Var noga med att smörja in delarna på nytt med speciellt winchfett
eller annat vattenbeständigt fett.
Om du servrar wincharna i samband med vinterupptagningen mår de bättre bra om de är isär under vintern. Men icke kompletta winchar mår definitivt sämre, så jag monterar ihop mina.
Wincharna på Maxi 68 och 77.
En sexkantsnyckel och hållare följde
med varje båt. Men de är antagligen borta sedan länge. Standardnycklar går lika bra. Med dom lossar du centrumskruven i topphylsan. På senare modeller behöver du en flat skruvmejsel.

Lyft först av själva kåpan.
Därefter vänder du kåpan upp och ned i din hand
och frigör försiktigt topphylsan. Gör det försiktigt
så att inte fjädrar och spärrhakar flyger i sjön.

Kläm ihop fjädrarna på spärrhakarna
så dom lossnar. Lyft av lagren. Winchen är nu helt
isärtagen.

Gör rent noggrant. Även inuti kåpan.
Saltvatten, fett och aluminiumavlagringar från trumman bildar
en tjärliknande massa. Får den massan sitta kvar, kan
winchen en dag sluta dra runt, när du ska skota.
Vid monteringen är det viktigt att fjädrarna
i spärrhakarna sitter rätt. Annars kan inte backspärren
fungera. Titta på bilden.

Placera ett lager runt spärrhakarna på
toppen av winchfoten. Och ett lager i kåpan. Tryck ner topphylsan
i kåpan och håll ett par fingrar på den, när
du sakta för ner kåpan över foten. Skruva fast
centrumskruven.
Wincharna på Maxi 87 och 95 (2-växlad winch)
Lossa centrumskruven i topptrumman med sexkantsnyckeln
och hållaren. Följer varje båt.
Lyft ur topptrumman och ta bort kåpan. Var försiktig
så inte spärrhakar och fjädrar flyger bort. Kläm
ihop fjädrarna i spärrhakarna och ta bort dom.

Dra av lagren och lossa växellådan
med sexkantsnyckel. 4 skruvar.
Lyft av växellådan från winchfoten och ta bort
packningen i toppen på växellådan.

Nu är winchaxeln och dess kugghjul lösa.
Plocka bort dom. Gör sen rent noggrant. Speciellt inne i
kåpan, då saltvatten, fett och aluminiumavlagringar
från trumman tillsammans bildar en tjärliknande massa.
Får den massan sitta kvar, kan winchen sluta dra en dag,
när du ska skota.
Vid monteringen är det viktigt att fjädrarna sitter
rätt i spärrhakarna. Annars fungerar inte backspärren.
Se bilden.

Ett tips när du ska sätta topptrumman
i kåpan: skjut in den lite snett och skruva ner den. Då
kan du hålla spärrhakarna med tumme och långfinger
tills du fått ner underkanten på topptrumman i kåpan.

Wincharna på Fenix och senare modeller (2-växlad winch)
Börja med att lossa skruven som sitter i topptrumman med en platt skruvmejsel.

Lyft av kåpan.

Ta bort kullagren, gör rent dem och skruva loss winchfoten. Ta bort winchaxel och kugghjul. Gör rent.


Sätt tillbaks allt i omvänd ordning. Fetta. Använd inte för mycket fett.

Gör rent topptrumman och spärrhakarna. Sätt tillbaks dem och sätt på topptrumman. Använd inte våld. Skruva tillbaks toppskruven. Har du använt för mycket fett kommer winchen låta annorlunda (inget klickande ljud) och spärrhakarna kommer klibba till sidorna av trumman.
Rengör och putsa upp utsidan av winchen.